115 huizen in Eckart Vaartbroek renoveren

In de wijk Eckart Vaartbroek in Woensel maken we 115 huizen energiezuiniger en comfortabeler. Dit doen we samen met de aannemers Jansen Huybregts en Van Rijswijck. Met hen renoveerden we in 2018 en 2019 al 254 woningen in dezelfde buurt. De huizen krijgen onderhoud aan het dak en de gevel én krijgen betere isolatie. Daarna pakken we de binnenkant van de huizen aan.

Het gaat om eengezinswoningen die zijn gebouwd in 1967. We isoleren het dak, verbeteren de isolatie van de gevel en er komen beter isolerende ramen. Hierdoor gaan de huizen van energielabel D naar A. “Veel bewoners hadden last van tocht”, vertelt projectleider Renovatie Eric Aerts. “De renovatie verhelpt dit. Door de verbeterde isolatie blijft de warmte beter hangen en hoeven mensen minder te stoken. Bij isoleren hoort ook ventileren, om de lucht binnen gezond te houden. Daar zorgt de warmteterugwin-installatie voor. Die plaatsen we ook in alle huizen.”

Huurverhoging Bewoners betalen voor de verbeteringen een huurverhoging van €23 per maand. Maar uiteindelijk besparen ze geld, omdat de verbeteringen zorgen voor lagere energiekosten (bij gelijk gebruik).

Eerst de buitenkant We pakken de buitenkant van de woningen per blok aan. De woningen zijn verdeeld over 12 blokken. Als een groep van 3 blokken klaar is, kunnen de werkzaamheden binnen beginnen. “Bewoners kunnen hierin zelf keuzes maken”, zegt Eric. “We vervangen de keuken en badkamer, als die hiervoor in aanmerking komen en bewoners dat willen. Het toilet beneden kan worden gerenoveerd. Ook kunnen bewoners kiezen voor zonnepanelen op hun dak. Die keuzes geven ze door via een app. Daarin kiezen ze ook een startweek voor de werkzaamheden in huis.”

Bewoner bepaalt In 2019 renoveerden we al 254 huizen in Eckart Vaartbroek. Bewoners konden toen zelf een datum kiezen voor de binnen- én buitenwerkzaamheden. “Mensen vonden het fijn dat ze dit zelf konden bepalen”, vertelt bewonersbegeleider Lex Niekoop. “Maar in de praktijk leverde dat, bij de buitenwerkzaamheden, juist overlast op. Huizen werden los van elkaar aangepakt. Hierdoor hadden omwonenden vaker en langer geluidsoverlast. Dit gaven ze ons ook terug. Vandaar dat we voor deze 115 huizen de buitenkant weer op de traditionele manier aanpakken. Per blok, in ‘een treintje’.” Workshops Bewoners konden vooraf de workshops Renovatieplan en Woonlasten volgen. Dit gebeurde door de coronamaatregelen vooral 1 op 1. “Daardoor leerden we de bewoners nog beter kennen”, zegt bewonersbegeleider Lex Niekoop. “In de workshop Renovatieplan legden we uit waarom we de renovatie doen, wat die inhoudt en wat het resultaat is. Dit resultaat kunnen bewoners ook zien in de modelwoning. Ook dachten bewoners mee over de keukenopstelling.” Geld besparen De workshop Woonlasten ging vooral over de kosten en besparing. Lex: “Bewoners betalen een huurverhoging voor de renovatie. Maar uiteindelijk kunnen ze geld besparen, omdat ze minder geld kwijt zijn aan energiekosten. We rekenden zelfs per huis uit hoeveel dit zou zijn. Bij gelijk gebruik van energie natuurlijk.” Een tweede leven Tijdens opruimdagen konden bewoners spullen die ze niet meer gebruiken weggooien. Daarvoor regelden we een container. De nog bruikbare spullen nam kringloopwinkel Het Goed mee. Ook de zinken goten die we van de woningen afhalen, worden ergens anders hergebruikt. Planning We verwachten rond het voorjaar van 2022 klaar te zijn met de buitenkant van de huizen. Halverwege 2022 willen we ook klaar te zijn met de binnenkant. De aannemers Van Rijswijck en Jansen Huybregts voeren de werkzaamheden uit.

#En wat vindt zij?

Marjan van de Ven, bewoonster

Bij Marjan is de buitenrenovatie gedaan. Ze woont al sinds 1967 in het huis, toen kwam ze er met haar ouders wonen. “De renovatie was echt nodig. De laatste jaren begon het boven wel eens te klapperen als het flink stormde. Ik had ook last van tocht. In de winter was het binnen vaak heel koud, in de zomer juist heel warm.

Marjan is blij met de renovatie. “De isolatie is veel beter nu. Ik keek wel tegen de renovatie op. Ik wist niet hoe het zou zijn en was bang voor een hoop rommel. Gelukkig werd van te voren goed aangegeven wat er wanneer werd gedaan. Alle data stonden netjes in de app. En toen de vakmannen eenmaal bezig waren, ging het heel snel. En het was ook wel leuk hoor, al die mannenbenen die voorbij kwamen op die steigers!”

#En wat vindt hij?

Justin Biemans, projectleider Jansen Huybregts

“Wij voeren samen met Van Rijswijck de renovatie uit. We plaatsen de warmteterugwin-installaties, isoleren de daken en gevels, vervangen de kozijnen en leggen zonnepanelen als mensen daarvoor kiezen. Die samenwerking met Van Rijswijck verloopt heel fijn. De huizen zijn verdeeld over 12 blokken. Van de eerste 3 is de buitenkant nu klaar. Komende weken beginnen we aan de binnenkant van deze huizen.

We horen van veel bewoners dat ze blij zijn met de isolatie. Ze hebben minder last van tocht en geluid buiten. De buitenkant van de huizen heeft ook een heel andere uitstraling. Ik vind het heel mooi geworden!”

#En wat vindt hij?

Theo van Rijsingen, projectleider Van Rijswijck

“In de uitvoering doen wij hetzelfde als Jansen Huybregts, maar we maken gebruik van elkaars expertise. Sommige dingen doen wij of zij nét iets anders. Slimmer. Daarin leren we van elkaar. Van Rijswijck werkt volgens de kwaliteitscirkel van Deming.

We hebben samen ook een communicatie-app voor bewoners. Ongeveer 40% van de bewoners gebruikt die actief. In de app staat informatie over de renovatie en houden bewoners contact met ons en/of Woonbedrijf. Met een uitvoerder ter plaatse of de projectleider, wie ze willen. Ook krijgen ze via die app een klanttevredenheidonderzoek. Heel handig.”